Edukacja zdrowotna

poniedziałek, 18 sierpień 2025

 Zdrowie 2.jpg

 

Edukacja zdrowotna – nowy przedmiot w szkole

Od 1 września 2025r. edukacja zdrowotna zastępuje w klasach IV-VIII przedmiot - wychowanie do życia w rodzinie i jest realizowana w wymiarze jednej godziny tygodniowo (w klasie VIII do końca pierwszego semestru).

Przedmiot łączy wiedzę z zakresu: medycyny, psychologii, wychowania fizycznego, przyrody, biologii, edukacji obywatelskiej, informatyki i ochrony środowiska.

Cele edukacji zdrowotnej

Przedmiot wspiera świadome dbanie o zdrowie – fizyczne, psychiczne, społeczne; uczy radzenia sobie z problemami zdrowotnymi, promuje odpowiedzialność, wzmacnia poczucie własnej wartości, przyczynia się do tworzenia zdrowego środowiska w szkole i poza nią.

Podstawa programowa obejmuje dziesięć działów:

klasy IV-VI

I. Wartości i postawy. Pytanie wiodące: Dlaczego zdrowie jest wartością praz jak rozwijać odpowiedzialność za zdrowie własne i innych osób?

II. Zdrowie fizyczne. Pytanie wiodące: Jak kształtować postawy i umiejętności w zakresie dbania o zdrowie oraz systematycznego monitorowania zdrowia fizycznego i stosowania podstawowej profilaktyki zdrowotnej?

III. Aktywność fizyczna. Pytanie wiodące: Jak systematyczne podejmować pozaszkolną aktywność fizyczną oraz świadomie ograniczać sedentarny styl życia (bezczynność ruchową) w kontekście dbania o zdrowie, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki otyłości?

IV. Odżywianie. Pytanie wiodące: Jak zdrowo się odżywiać, aby wspierać swój rozwój fizyczny ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki nieprawidłowej masy ciała?

V. Zdrowie psychiczne. Pytanie wiodące: Jak dbać o dobrostan psychiczny i emocjonalny, w tym poczucie własnej wartości i skuteczności?

VI. Zdrowie społeczne. Pytanie wiodące: Jak budować relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?

VII. Dojrzewanie. Pytanie wiodące: Jak akceptować przemiany okresu dojrzewania oraz radzić sobie z jego wyzwaniami i kształtować pozytywny obraz własnego ciała?

VIII. Zdrowie seksualne. Pytanie wiodące: Jak kształtować pozytywną postawę wobec seksualności człowieka wraz z respektowaniem autonomii cielesnej swojej i innych osób?

IX. Zdrowie środowiskowe. Pytanie wiodące: Jak środowisko naturalne i jego zanieczyszczenia wpływają na zdrowie publiczne i indywidualne?

X. Internet i profilaktyka uzależnień. Pytanie wiodące: Co należy wiedzieć na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i zagrożeń związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych?

klasy VII-VIII

I. Wartości i postawy. Pytanie wiodące: Jak kształtować postawy i wartości związane z godnością, szacunkiem oraz prospołecznym podejściem do zdrowie i troską o środowisko naturalne?

II. Zdrowie fizyczne. Pytanie wiodące: Jak zapobiegać najczęstszym chorobom cywilizacyjnym i zakaźnym oraz jak budować empatyczną postawę wobec osób z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami?

III. Aktywność fizyczna. Pytanie wiodące: Jak promować aktywny styl życia, zastępować bezruch ruchem, korzystać z aktywnego transportu oraz podejmować aktywność fizyczną, aby zapobiegać chorobom?

IV. Odżywianie. Pytanie wiodące: Jak samodzielnie planować i komponować zbilansowane posiłki oraz przeciwdziałać niezdrowym zachowaniom żywieniowym?

V. Zdrowie psychiczne. Pytanie wiodące: Jakie są uwarunkowania zdrowia psychicznego i emocjonalnego oraz czynników je chroniących?

VI. Zdrowie społeczne. Jak rozwijać relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?

VII. Dojrzewanie. Pytanie wiodące: Jak w okresie dojrzewania troszczyć się o swoje ciało?

VIII. Zdrowie seksualne. Pytanie wiodące: Jakie znaczenie ma seksualność w życiu człowieka między innymi w kontekście rozumienia i respektowania autonomii cielesnej własnej oraz innych osób?

IX. Zdrowie środowiskowe. Pytanie wiodące: Jak rozpoznać i ocenić poziom zagrożeń zdrowotnych związanych z degradacją środowiska naturalnego oraz zmianą klimatu i jakie działania mogą pomóc w minimalizowaniu tych zagrożeń dla zdrowia człowieka?

X. Internet i profilaktyka uzależnień. Pytanie wiodące: Jak identyfikować zachowania ryzykowne u siebie i innych osób w zakresie szkodliwego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, zażywania substancji psychoaktywnych oraz występowania uzależnień behawioralnych?

Kto prowadzi zajęcia?

Zajęcia mogą prowadzić m. in. nauczyciele: biologii, przyrody, wychowania fizycznego, WDŻ, psychologowie, pielęgniarki, lekarze, dietetycy – osoby z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem.

Dlaczego warto, by uczniowie uczestniczyli w zajęciach?

1. Kompletna wiedza o zdrowiu – nie tylko o dojrzewaniu, ale też o emocjach, diecie, ruchu, odpoczynku, relacjach i bezpieczeństwie.

2. Nowoczesne podejście – zamiast teorii – praktyka. Uczniowie uczą się jak dbać o siebie w życiu codziennym.

3. Troska o zdrowie psychiczne – budowanie odporności psychicznej, umiejętności rozpoznawania emocji, rozmowa o stresie i presji.

4. Profilaktyka bez tabu – edukacja zdrowotna to jasny, bezpieczny przekaz – bez tematów tabu, ale z szacunkiem do przekonań i wrażliwości dzieci.

5. Przygotowanie do dorosłości – uczniowie zdobywają umiejętności, które będą im potrzebne przez całe życie – od samoopieki po świadome relacje.

6. Nauka przez działanie – projekty, wizyty, doświadczenie – uczniowie uczą się w praktyce.

7. Mądre wsparcie wychowawcze – edukacja zdrowotna to przestrzeń do rozmowy, refleksji i nauki, która wspiera pracę wychowanków i rodziców.

8. Bezpieczeństwo w cyfrowym świecie – uczniowie uczą się, jak chronić swoją prywatność, unikać zagrożeń w Internecie, rozpoznawać fake newsy i dbać o higienę cyfrową.

9. Zgodność z kierunkami MEN – przedmiot odpowiada na potrzebę wspierania dobrostanu ucznia i jego aktywności poznawczej.

Co zyskują uczniowie?

  • Lepsze samopoczucie i samoświadomość
  • Umiejętność dokonywania mądrych wyborów
  • Większą odporność psychiczną i fizyczną
  • Umiejętność troski o innych i środowisko
  • Wsparcie w rozwoju osobistym i społecznym
  • Gotowość do życia – nie tylko do szkoły
  • Informacje dla rodziców

Przedmiot jest nieobowiązkowy – rodzice mogą zrezygnować z udziału w zajęciach, składając pisemne oświadczenie do 25 września 2025r.