Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025
W ramach programu oddział przedszkolny zrealizuje zaplanowane poniżej działania:
- zakup książek do oddziału przedszkolnego będących nowościami wydawniczym dla dzieci do 7 lat;
- organizacja spotkania autorskiego z twórcą literatury dla dzieci lub ilustratorem książek we współpracy z lokalną biblioteką;
- warsztaty plastyczne dla dzieci np. robienie zakładek do książek lub ilustracji do wybranego tekstu literackiego;
- przeprowadzenie spotkania dla rodziców na temat wpływu czytelnictwa na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym;
- przeprowadzenie akcji ,,Duży czyta małemu”;
- wycieczka do biblioteki miejskiej i zapoznanie z jej działalnością;
- systematyczne wyjścia do biblioteki lokalnej w celu wypożyczania książek;
- stworzenie listy wartościowych książek dla dzieci w wieku przedszkolnym i opublikowanie jej na stronie internetowej szkoły;
- przeprowadzenie konkursu dla dzieci sprawdzającego ich wiedzę nt. znanych bajek i baśni oraz zakup nagród za udział w konkursie;
- głośne czytanie zakupionych do oddziału przedszkolnego nowości wydawniczych podczas poobiedniej relaksacji;
- współpraca z biblioteką szkolną i biblioteką publiczną.
Działania zaplanowane w ramach programu będą realizowane do końca grudnia 2022 roku.
Czytanie to ważna rzecz
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką ludzkość sobie wymyśliła.”
Wisława Szymborska
Wiek przedszkolny to ważny okres w rozwoju człowieka. Jest to czas, w którym kształtują się jego nawyki, w tym również czytelnicze. Czasem nie doceniamy korzyści, jakie dają dziecku wspólne czytanie książek. A jest ich naprawdę niemało.
Codzienne czytanie maluchom rozwija ich język, który stanowi podstawę do myślenia, pozwala im na lepsze poznanie i zrozumienie świata, w którym wzrasta. Dziecko słuchając czytanej treści poznaje wzorce osobowe i sposoby postępowania. Dzięki czytaniu dziecko szybko przyswaja sobie takie pojęcia jak dobro i zło, które w książkach są poparte konkretnymi sytuacjami i bohaterami. Czytanie sprzyja budowaniu szczególnej więzi między rodzicami i dziećmi. Wspólne czytanie jest jedną z form spędzania czasu wolnego z dzieckiem, co procentuje na przyszłość.
Rozbudzenie zainteresowania czytelnictwem w wieku przedszkolnym odbywa się poprzez codzienne czytanie różnorodnej literatury podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu oraz akcji promocyjnych realizowanych w ciągu roku min. poprzez współpracę z biblioteką szkolną i publiczną. Jednakże warto podkreślić, iż rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci jest obowiązkiem przede wszystkich najbliższych osób. Najważniejszymi autorytetami w oczach dzieci są rodzice. Dlatego warto czytać dzieciom codziennie, przynajmniej 20 minut.
Poniżej podajemy listę ciekawych pozycji książkowych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym, z której mogą skorzystać rodzice i opiekunowie maluchów. Niech wspólnie spędzony czas z dzieckiem na czytaniu odpowiedniej literatury będzie owocny i wykształci przyszłych czytelników.
- Przygody Fenka, Ewa Zontek, Magdalena Sroka, Wydawnictwo Edukacyjne Sobik, seria;
- Basia i …, Marianna Oklejak, Zofia Stanecka, Wydawnictwo Harper Kids, seria;
- Uczucia Gucia, Aurelie Chien, Chow Chine, Wydawnictwo Debit, seria;
- Kicia Kocia, Anita Głowińska, Wydawnictwo Media Rodzina, seria;
- Żubr Pompik, Tomasz Smojlik, Wydawnictwo Media Rodzina, seria
- Nudzimisie, Rafał Klimczak, Wydawnictwo Skrzat, seria;
- Tappi i …, Marcin Mortka, Wydawnictwo Zielona Sowa, seria
- Jadzia Pętelka…, Barbara Supeł, Wydawnictwo Zielona Sowa, seria;
- Tosia i Julek…, Magdalena Boćko-Mysiorska, Wydawnictwo Dwukropek
- Wiersze zebrane, Jan Brzechwa
- Wiersze, Julian Tuwim
- Kubuś Puchatek i opowieści ze Stumilowego Lasu,
Szkolny konkurs recytatorski ,,Złota Jesień 2022”
Dnia 27.10 2022 roku odbyła się kolejna edycja konkursu recytatorskiego o tematyce jesiennej pod nazwą ,,Złota Jesień”. Konkurs ten jest przeprowadzany regularnie co roku już od wielu lat, nawet w okresie pandemii. Cieszy się dużym zainteresowaniem wśród dzieci i uczniów naszej szkoły, gdyż integruje całą społeczność szkolną i jest też okazją do zaangażowanie rodziców do pracy na rzecz szkoły.
Konkurs w poprzednich latach był skierowany do przedszkolaków i młodszych uczniów szkoły podstawowej, w tym roku wzięli w nim udział również starsi uczniowie szkoły- klasy IV- VIII.
Organizatorami konkursu od wielu lat są: Szkoła Podstawowa w Dubiczach Cerkiewnych, Gminna Biblioteka Publiczna w Dubiczach Cerkiewnych oraz Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych. Konkurs ten, organizuje się po to, by zwrócić uwagę dzieci i młodzieży na piękne utwory literackie o tematyce jesiennej pisane wierszem, by minimalizować u dzieci i młodzieży stres i lęk związany z publicznym występem, jak również, po to, by uczestnicy mieli możliwość ćwiczyć pamięć, która jest podstawowym elementem procesu uczenia się.
Zgodnie z przyjętymi zasadami każdy uczestnik przygotował jeden wiersz o tematyce jesiennej, korzystając z pomocy nauczyciela i rodziców. W tym roku starsi uczniowie przygotowali do recytacji wiersze w języku polskim i białoruskim. Recytacji wszystkich uczestników uważnie przysłuchiwała się powołana trzyosobowa komisja konkursowa, która spośród trzech kategorii wiekowych wyróżniła najlepszych recytatorów.
Z grupy przedszkolnej wyróżniono następujące osoby:
- Anastazję Sajewicz, Evelina Ferenets, Eunika Krawczyk.
Z kl I-III wyłoniono również trzech recytatorów: Damian Światłowski kl.III, Izabela Troc kl.II, Amelia Czarnoska kl.II.
Spośród trzeciej grupy wiekowej kl. IV- VIII wyróżniania przyznano: Jarosławowi Oksentowiczowi kl.IV, Ewelinie Światłowskiej kl.VII, Ninie Miller kl.VIII.
Wszyscy uczestnicy za udział w konkursie otrzymali drobne upominki, a osoby wyróżnione nagrody rzeczowe, które ufundowali organizatorzy . Podsumowując warto podkreślić, iż tegoroczna edycja konkursu jesiennego wyróżnia się wysokim poziomem prezentowanych recytacji, dlatego też wszyscy zasługują na podziw i uznanie. Wygranym gratulujemy i z niecierpliwością oczekujemy na kolejny konkurs jesienny.